Anne Laxholm:  Ballerina vasen set gennem dansens perspektiv

Anne Laxholm: Ballerina vasen set gennem dansens perspektiv

I begyndelsen af 2024 åbnede Stori dørene til en særlig samtale, hvor vi dykkede ned i historien bag Ballerina vasens design set gennem øjnene på den tidligere professionelle danser, Anne Laxholm. Med en karriere inden for standarddans siden 1970'erne har Anne og hendes mand Hans Henrik Laxholm markeret sig som de første danske verdensmestre i standarddans.
Efter mange år på dansegulvet har Anne delt sin kærlighed til dansen gennem undervisning og på sin plads ved dommerpanelet i ‘Vild Med Dans’. Hendes rejse inden for dansens univers har formet hendes unikke perspektiv, og vores nysgerrighed var stor, da vi fik lejlighed til at lytte til Annes fortolkning af den elegante Ballerina vase. 

Skørtet på Ballerina vasen

I vores samtale med Anne åbnede hun en skattekiste af minder og trak os tilbage til de tidligere år af hendes karriere. Hun havde medbragt det fineste billede fra 1981, der portrætterede hende selv i en dansekjole med et skørt, der på bemærkelsesværdig vis ligner Ballerina vasens elegante midte. Anne fortalte smilende, “Da jeg så vasen, må jeg indrømme, at jeg kom til at tænke på det her billede”. 
 Anne Laxholm, 1981

Anne fortsatte med at beskrive, hvordan dansekjolerne dengang ikke kun var besværlige at sy og fyldte en hel kuffert, men også var ubehagelige at have på. Heldigvis kom der et vendepunkt, hvor danserne ikke længere behøvede at danse i de store, tunge kjoler. I stedet skulle de iføre sig de længere, elegante og noget lettere "Ginger Rogers"-kjoler. Annes deling af det fine foto berigede vores forståelse af, hvordan hendes egne oplevelser og minder væver sig ind i Ballerina vasens raffinerede design. 
I samtalen om Ballerina vasens mundblæste skørt tog Anne os med på den videre rejse ind i dansens verden. Hun påpegede, hvordan de små luftbobler i vasens skørt vækkede minder om hendes egen danserfaring. Anne delte indsigt i dansens krav om et lavt tyngdepunkt, et element der ofte forstyrres af nervøsitet, som automatisk hæver ens tyngdepunkt og udfordrer ens stabilitet på dansegulvet.
I sin fortælling understregede Anne vigtigheden af at bruge åndedrættet som et redskab til at kontrollere nerver og optimere danseoplevelsen. Hun sammenlignede dette fænomen med Ballerina vasen, der ind imellem bærer små luftbobler i skørtet som et resultat af den mundblæste proces. Disse bobler blev paralleller til vejrtrækningerne i dansen, og skabte dermed en interessant parallel mellem kunsthåndværk og bevægelsens kunst.

At finde balancen på dansegulvet

Anne drog paralleller fra de håndværksmæssige processer i dansen, som hun forestillede sig også gik forud for lanceringen af Ballerina vasen. "At skabe denne vase må have været en rejse i sig selv. Hvor stort kunne man lave det midterste, hvor stor skulle foden være for at opretholde balancen?" Disse overvejelser blev sammenlignet med Annes egen rejse gennem hendes dansekarriere. "I dansen havde vi ikke blot en enkelt person, der skulle opretholde balance så meget som muligt; i standarddans er man tæt sammen, så man skal kunne balancere sammen." På samme måde som dansen kræver harmoni mellem partnere, kræver Ballerina vasen en nøje afstemt balance mellem krystalbunden og det mundblæste skørt for at opnå elegance og lethed.
Anne uddyber, at designet af Ballerina vasen udstråler en rejse mod et lavt tyngdepunkt og et afbalanceret skørt er afgørende for at forhindre, at den vælter. Det samme gør sig gældende i dansen, men vejen derhen er en lang rejse med flere fejl og eksperimentering. Anne sagde dog så fint, at det er fejlene, der i sidste ende er med til at skabe et godt produkt - et danseprodukt såvel som en vase.

Ballerina vasen hjemme hos Anne Laxholm

Vores nysgerrighed ledte os naturligt til spørgsmålet om, hvordan Anne personligt anvender Ballerina vasen. Det viser sig, at Anne ikke blot er bekendt med vasen, men at hun allerede købte sin første Ballerina vase, da den først blev lanceret tilbage i 2021. Det bemærkelsesværdige er, at hendes indledende køb var en gave til en anden person. "Jeg købte den første Ballerina vase, da den kom ud, og senere købte jeg fire til kollegaer i dansebranchen. Der var et eller andet ved den, der tiltalte mig. I begyndelsen ønskede jeg ikke at købe den til mig selv, men jeg måtte gradvist erkende, at jeg gerne ville have en til mig selv."
Her åbner Anne op om den særlige forbindelse, som Ballerina vasen har skabt, ikke kun som en gave til andre, men også som en del af hendes personlige hjem. Hertil tilføjede Anne, at modtagerne af vasen også i tiden efter komplimenterede dens skønhed.
Da vi dykkede ned i, hvordan Anne bruger Ballerina vasen i sit private hjem, blev vi igen taget tilbage til hendes tid som professionel danser - denne gang i det pulserende London. Her mindedes Anne, hvordan hun altid prioriterede at købe en frisk buket blomster fra det lokale marked til deres lille London lejlighed. Hun fortalte med et smil, "der skal altid være blomster," og hun delte, at hun selvfølgelig også benytter sig af blomster til at dekorere hendes egen Ballerina vase. “Jeg nyder virkelig at placere Ballerina vasen på et bord i vores stue med tulipaner eller med Amaryllis, som jeg brugte i juletiden".
Til sidst stillede vi Anne spørgsmålet om, hvilke følelser hun håber, Ballerina vasen vil vække hos folk - uanset om de er dansere eller ej. Anne svarede med et begejstret udtryk, "Hold da op, hvor er den smuk - jeg bliver bare nødt til at have den." 
En stor tak til Anne Laxholm for hendes tid og fortolkning af Ballerina vasen.
Back to blog